Handtherapie

Wat is handtherapie?

Handtherapeuten zijn fysiotherapeuten die opgeleid zijn in hand- en polsaandoeningen. De behandeling richt zich vooral op het verbeteren van mobiliteit, kracht en coördinatie van de arm, pols en hand.

Wat zijn polsklachten?

Specifieke klachten hebben een duidelijke oorzaak. Bijvoorbeeld een polsbreuk na een harde val op de pols of een vingerbreuk na het opvangen van een bal met gestrekte vinger. Door middel van aanvullende diagnostiek zal dit worden vastgesteld. Vaak zit er een revalidatietraject aan dergelijke gebeurtenissen en kan de handtherapeut je hierbij helpen.

Polsklachten worden gekenmerkt door letsel aan de pols. Meestal gaat het om een letsel na een trauma, zoals een val op de uitgestrekte hand. Hierdoor kunnen de banden en het kapsel rond de pols opgerekt en soms gescheurd zijn. Ook het kraakbeen of de banden in de pols kunnen beschadigd raken. Er ontstaat een zwelling en mogelijk een blauwe verkleuring. Dit veroorzaakt drukpijn in en rond de pols en je kunt je polsgewricht minder goed bewegen. Ook overbelasting kan polsklachten geven. Er is dan sprake van een chronische irritatie van weke delen zoals spieren, pezen en banden. Deze overbelasting wordt veroorzaakt door moeilijke, herhalende of (te) zware activiteiten, werk of sportoefeningen. Bewegen van het polsgewricht is dan beperkt en pijnlijk.

Symptomen van polsklachten

Na een trauma kun je letsel aan de pols herkennen aan:

• (Druk) pijn en warmte rond het polsgewricht.
  • Belemmering bij het bewegen van de pols.
  • Zwelling van het polsgewricht.
  • Verkleuring van het polsgewricht.

Overbelasting van de pols herken je aan:

• Pijn in de pols die optreedt aan het begin, tijdens of na de inspanning.
  • Pijn bij het buigen en strekken.
  • Pijn na langdurig bewegen.
  • Pijn bij het bewegen tegen weerstand of tillen van zware voorwerpen.
  • Zwelling en soms warmte en roodheid.

Behandeling bij een polsblessure

Een fysiotherapeut kan je in de eerste fase na het oplopen van de blessure adviezen geven over het gebruik van hand en pols. Daarnaast kan ze oedeem (zwelling) verminderen en je belasting beter afstemmen op de belastbaarheid. Na één of twee weken –wanneer de eventuele zwelling is hersteld-  kan worden gestart met oefentherapie. Deze oefeningen verbeteren de beweeglijkheid, coördinatie en spierkracht in de pols(en). Ook kan een fysiotherapeut je voorlichten over pijnverlichting, hoe je pols/hand in te schakelen en hoe je het terugkomen van de klachten kunt voorkomen.

Handtherapie wordt aangeboden bij bbb fysiotherapie Jordaan door Michelle Klaver – michelle@bbbfysiotherapie.nl.