Dry needling

Dry needling kan de oplossing zijn voor spierpijn, stijve nek, hoofdpijn of migraine. Het wordt vergoed door alle zorgverzekeraars.

Door kleine naaldjes in spierknoopjes (triggerpoints) te zetten, spant de spier zich lokaal aan. Dit geeft een kortdurende krampreflex waarna de spier zich ontspant en je je makkelijker kunt bewegen.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Stress of burnout.
  • Instabiliteit, bijvoorbeeld tijdens of na de zwangerschap
  • Een verkeerde beweging of vertillen.
  •  Na een ongeval/ sportletsel.
  • Na een langdurige verkeerde houding en/of RSI/CANS.
  • Na een langdurige afwezigheid van beweging, zoal na gips, brace of een sling.
  • Depressie.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/ stijfheid in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijnontwijkend gedrag, je gaat je anders bewegen.
  • Tintelingen in arm en been.
  • Hoofdpijn en of duizelig.

Dry needling wordt vergoed door alle zorgverzekeraars.

Een rug met dry needling.

Hoofdpijn

Bijna tachtig procent van de hoofdpijnklachten wordt veroorzaakt door spanningshoofdpijn. Bij spanningshoofdpijn begint de pijn vaak in de nekspieren ofwel de achterkant van het hoofd en beweegt naar voren, zodat het uiteindelijk de nek, hoofdhuid en het hoofd omvat. Spanningshoofdpijn wordt vaak omschreven als het gevoel alsof je een strakke band over je hoofd hebt.

Vaak worden de klachten veroorzaakt door lange tijd in dezelfde positie te zitten (bijvoorbeeld achter de computer) of door stress. Maar soms is er geen aanwijsbare oorzaak. Spanningshoofdpijn is pijnlijk en vervelend. Een combinatie van veranderingen in leefstijl, ontspanningstechnieken, en traditionele en complementaire therapieën kunnen bijdragen tot het verminderen van spanningshoofdpijn.

Tekenen en symptomen van spanningshoofdpijn zijn onder meer doffe druk, pijnlijke spieren in de nek, schouders en kaak, moeite met eten en/ of slapen.  Het bijhouden van een hoofdpijndagboek kan helpen bij het identificeren van de bron van de spanningshoofdpijn. Vraag onze fysiotherapeut om details voor het bijhouden van zo’n dagboek.

Nekklachten met uitstralende pijn

Nekklachten geven vaak pijnuitstraling naar onze schouders, armen en/ of het hoofd. Dit wordt ook wel ‘referred pain’ genoemd. Wanneer zich in de verschillende nekspieren zogeheten triggerpoints (microverkrampingen die een strakke band in de spier veroorzaken) ontwikkelen, kunnen deze uitstralende pijn geven. Dat kan resulteren in bijvoorbeeld armklachten en/of spanningshoofdpijn. Dry needling therapie is een effectieve manier om deze triggerpoints aan te pakken.

Acute en chronische nekklachten

Acute nekklachten zijn klachten die korter duren dan 6 weken. Wanneer de klachten langer aanhouden dan 6 maanden spreken we van chronische nekpijn. Triggerpointtherapie geeft bij chronische nekklachten vaak goede resultaten.

Dry needling bij nekpijn

De fysiotherapeut kijkt tijdens het onderzoek en de behandeling naar signalen van triggerpoints en gaat deze behandelen. Door de interventie wordt de doorbloeding binnen de spier verbeterd. Dat kan zorgen voor spierontspanning. Door Dry needling therapie kunnen de triggerpoints langzaam verdwijnen en kan de spier zich geleidelijk herstellen. De pijn neemt af en de spier- en gewrichtsfunctie neemt toe.

Dry needling & migraine

Migraine veroorzaakt hevige hoofdpijnaanvallen en komt vooral voor bij vrouwen in de leeftijd van 25 tot 55 jaar. Meestal wordt bij een migraineaanval een kloppende pijn gevoeld aan een kant van het hoofd. Bijkomende klachten kunnen zijn: misselijkheid, overgevoeligheid voor licht en/of geluid, en auraverschijnselen (zoals flikkeringen of gevoelloosheid.) Het is onmogelijk om nog normaal te functioneren tijdens een migraineaanval.

Over de oorzaken van migraine zijn verschillende theorieën. Het neurovasculaire systeem (een gezamenlijke benaming voor de hersenen, het zenuwstelsel en het hart- en vaatstelsel) kan een rol spelen, zo blijkt uit onderzoek. Migrainepatiënten zijn daarnaast gevoelig voor prikkels die een migraineaanval kunnen uitlokken. En deze gevoeligheid is deels erfelijk bepaald. Voorbeelden van prikkels die een aanval kunnen uitlokken zijn: hormonale veranderingen, stress, ongezonde leefstijl of bepaalde voeding.

De behandeling van migraine is vooral gericht op het bestrijden van symptomen of op het voorkomen van een migraineaanval. Denk daarbij aan het tijdig innemen van medicatie bij voortekenen van een aanval. Andere mogelijkheden zijn: oefeningen om te ontspannen, uitlokkers van de aanval achterhalen én dry needling therapy.

De nekspieren spelen een belangrijke rol in het ontstaan van hoofdpijnklachten. Mensen met migraine ervaren vaak uitstralende pijn die volgens sommige deels vergelijkbaar is met de uitstralende pijn die zogeheten triggerpoints kunnen veroorzaken.

De spieren die zich erg hoog in de nek bevinden zijn vaak de veroorzaker van migraine. Veel mensen belasten deze spieren verkeerd, vooral wanneer ze in hun nek hangen. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij mensen die (te) veel achter de computer zitten. De spier kan dan overbelast worden. Er kunnen dan triggerpoints ontstaan binnen de spier en dat kan leiden tot migraine.

Canada

Dry needling therapie is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes. Negentig procent van de triggerpoints komt overeen met acupunctuurpunten. De therapie is ontwikkeld in Canada en maakt zowel daar als in de Verenigde Statend al veel langer onderdeel uit van de fysiotherapie. Ook in andere Europese landen, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland heeft de therapie inmiddels zijn intrede gedaan.

Wil je een afspraak maken bij een van onze fysiotherapeuten? Klik dan hier.